Äntligen fritt gymnasieval!!!

– eller hurra vad (jag) vi är bra…

Inom de närmaste veckorna kommer beskedet som tusentals 16-åringar i Stockholms län har väntat på sedan i vintras. Kom jag in eller kom jag inte in på min utbildningsplats på det gymnasium som jag har önskat. Många kommer säkert att bli glada, men självklart är det en och annan som blir besviken.

Möjligheten att fler blir glada är större än någonsin denna sommar. I årets val till gymnasiet har alla länets unga möjlighet att söka till länets samtliga gymnasieskolor. 2011 är nämligen året då Stockholms stad äntligen gav upp sitt motstånd mot rätten för elever utanför staden att söka till samtliga skolor och program i Stockholm. Därmed avslutas en 20 år lång politisk kamp för mig, folkpartiet och ett stort antal skolpolitiker i Stockholms län. Det känns toppen!

I början av 1990-talet, när jag valdes in som ersättare i Barn- och Utbildningsnämnden (BUN) i Solna, väckte jag frågan om rätten för Solnas elever att söka gymnasieskola utanför kommunen. Intresset fanns, men initiativet fick ett svalt mottagande.

Några år senare, när jag avancerade till förste vice ordförande i BUN och hamnade i länets utbildningsberedning för kommunerna i Stockholms län, fick jag möjligheten att delta aktivt i ett konkret arbete som ledde fram till en länsövergripande intagning för gymnasierna i Stockholms län.

En efter en anslöt sig länets kommuner till samarbetet, men hos en kommun var det tvärnobben! Stockholms stad vägrade! Skolpolitiker, oavsett partifärg, vågade inte reta upp elever och föräldrar (sina väljare) genom att ansluta sig till ett system som ledde till att ”lantisar” från Solna, Huddinge eller Upplands Väsby med höga betyg skulle konkurrera ut elever i Stockholm med sämre betyg och ”förvisa” dem från de prestigefyllda skolorna i innerstaden till gymnasieskolor i ”spenaten” utanför Stockholm.

Men inför årets intagning har Stockholms stad gett med sig och fullt ut gått med i den länsövergripande intagningen för gymnasierna i Stockholms län. Fast i ärlighetens namn får jag väl erkänna att det knappast var för den goda sakens skull eller den förträffliga och oemotståndliga argumentationen från min sida som gjorde att Stockholms stad gav upp sitt motstånd. Nej, det var enkelt det faktum att gymnasiekullarna i Stockholms stad rasar rejält under de närmaste åren och staden har svårt att fylla sina gymnasieplatser med risk för uppslitande skolnedläggningar som följd. Då kan tomma restplatser fyllas med lite länsbor.

För eleverna i Stockholms län spelar knappast skälen någon roll. Det viktiga är att alla möjligheter öppnas. Nu är det upp till de unga skaffa sig de betyg som behövs för att komma in på den skola man önskar. Jag har gjort mitt som skolpolitiker och banat väg. Slutsatsen är att politiskt arbete lönar sig även om det ibland tar lite längre tid…

Lars Granath (FP)

1 vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden, Solna

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Äntligen fritt gymnasieval!!!

  1. Pingback: Fritt gymnasieval |

Kommentera

