Besöka biblioteket när det passar dig?

Biblioteket – det har olika innebörd för var och av oss. Vad vi förväntar oss ska finnas där och hur ofta vi vill eller har möjlighet att besöka det. Vi vet att biblioteket också har ett demokratiuppdrag men det är inte lätt att definiera just det – för mig är begreppet stort och ansvarsfullt! Det blir ännu mer ansvarstyngt om man utvecklar det – som vår bibliotekschef i Solna – och ser i bibliotekets uppdrag också att stärka det civila samhället. Vad innebär det? Vad är det civila samhället? Hur kan just biblioteket stärka det? Många frågor och jag har inte svar på alla men en sak har jag lärt mig under mitt första år som ordförande i Kultur&Fritidsnämnden –  på biblioteket lånar man inte bara böcker!

Biblioteket är också en plats dit man kan går för att plugga, för att läsa tidskrifter, för att lyssna på sagor, för att lyssna på författare, för att besöka konstutställningar, för att titta på film och efteråt prata om den. Man kan också låna lokal för studiecirkel eller föreningsmöten. Att då begränsa tillgängligheten med att ha öppet endast då biblioteket är bemannat ter sig något otidsenligt.

På många orter i Danmark har man infört självservice, vilket betyder att man med sitt lånekort+kod kan komma in på biblioteket även då det är obemannat. I praktiken utökar man öppettiden och ger fler möjlighet att utnyttja allt vad biblioteket har att erbjuda. Man har utgått från brukarnas behov. Självklart kan man invända med att ibland kan man behöva få råd eller hjälp med att hitta litteratur,men då finns det ju alltid möjlighet att göra ett besök då det är bemannat.

Utlåningen av böcker har minskat markant i Sverige under de senaste åren. På de bibliotek i Danmark där man infört självservice har den inte minskat och man har också sett att intresset har spridit sig till grupper som tidigare var underrepresenterade. Ett fåtal orter i Sverige har också ”hängt på” – är vi i Solna beredda att myndigförklara bergshamraborna och ge dem möjlighet till självservice på biblioteket där? Jag är det!

Marianne Damström Gereben

Ordförande Kultur- och fritidsnämnden

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Besöka biblioteket när det passar dig?

  1. Gunilla Nilsson

    Hej Marianne,
    Jag vill gärna lämna en kommentar på ditt inlägg om obemannade bibliotek. Biblioteket är inte bara en boksamling utan också en plats där barn, unga och vuxna samlas av många olika orsaker. Jag har jobbat som barnbibliotekarie i drygt 30 år och anser att det är otroligt viktigt att det skapas en lugn och trygg miljö för barnen och jag skulle nog inte skicka mitt eget barn till ett obemannat bibliotek. Under mina år på biblioteket har jag jag avstyrt både mobbing och trakasserier mellan barn och tröstat unga flickor som blivit utsatta för blottare. Värt att tänka på i den här diskussionen. Gunilla Nilsson

  2. Emma Jakobsson

    Hej! I januari flyttar jag till Bergshamra från Ekerö, där jag varit aktiv FP-medlem i många år. Igår såg jag protestlistor på Bergshamra torg ang hot mot biblioteket. Nu läser jag ditt inlägg om självservice. Det låter inte bra i mina öron. Jag hade sett fram emot att ha nära till biblioteket. Hur skall jag kunna få veta mer om vad förslaget om självservice innebär?
    Med liberal hälsning
    Emma Jakobsson emma_jakobsson@tele2.se

  3. Peter Lamming

    Det är väl knappast fråga om att ”myndigförklara medborgarna” som gör att Fp drar ner på budgeten för den enda kvarvarande biblioteksfilialen, nämligen den i Bergshamra. Redan har personal blivit uppsagda och att detta ska kompenseras med ”självbetjäning” är snarare cyniskt från Fp.
    Bergshamra bibblan går emot trenden genom att ha ökat antal utlånade böcker under november i år med 600 jämfört med förra året. Dessutom har besökarantalet ökat, kanske just för att det finns kunnig personal att prata med. Tycker Fp att vi är att räkna till de ”omyndiga”? Tänk om!

  4. Ann Ardelius

    Ledsen men jag tror att du är på fel väg vad det gäller biblioteket. Ja, jag är ledsen för bibliotekets uppdrag, som det står om i bloggen ovan, är så viktigt och det ”tappra” försöket att förvilla oss att vi i Bergshamra nu ska bli myndigförklarade att själva sköta öppettiderna.
    Jag säger nej till det! Biblioteket behövs med generösa öppettidet och bemannat med välutbildade bibliotekarier som kan ta hand om det demokratiska utbudet för oss och serva oss med sina goda kunskaper.

  5. Marianne Damström Gereben

    Tack för alla synpunkter. Kultur & Fritidsnämnden godkände igår den verksamhetsplan och budget som föreslagits. Justeringarna av öppettiderna på biblioteksfilialen i Bergshamra är en del av detta. Åtgärderna är inte gjorda av besparingsskäl utan för att vi med de ramar vi tilldelats kunna ha en bra verksamhet för alla verksamheter inom Kultur & Fritid. Vi har inte sagt upp personal i Bergshamra i samband med 2012 års budget! Vi planerar inte att stänga filialen! De planer på meröppet med självservice som vi har i Bergshamra öppnar upp för eventuella förändringar i den bemannade delen, men inga ytterligare neddragningar. Vi tar gärna emot förslag så småningom.
    Tillgång till självservice kommer endast de ha som har bibliotekskort och som har önskat tillägg med kod. Läs gärna rapporten från Veberöd:
    http://www.skane.se/Public/Kultur/Utredningar%20och%20rapporter/Utvardering_Veberods_meroppna_bibliotek_2010-2011.pdf

    • Gustav Jönsson

      Utökade öppettider med självservice låter ju bra, saken är bara den att jag inte litar på dina utfästelser att det inte ska gå ut över de bemannade öppettiderna, och bibliotekspersonalens kunskaper behövs för att ge en fullgod biblioteksservice. Annars blir biblioteket ändå en plats där man ”bara lånar böcker”.
      Förhoppningsvis ska synpunkter, protestlistor och lokalt engagemang i biblioteket få er att inse att Bergshamraborna förtjänar ett bibliotek med bemanning varje dag och därmed återställa de tidigare öppettiderna.

Kommentera

