Skolpengen – nu ännu bättre!

Nästa år kommer skolpengen och resursfördelningssystemet till skolorna i Solna att bli ännu bättre. Då införs en mer rättvis modell som tar hänsyn också till elevernas förutsättningar.

Skolpengen och rätten att välja skola i och utanför Solna infördes redan 1992. Folkpartiet och de andra partierna i Alliansen samt Miljöpartiet hade länge drivit frågan om att ge elever och föräldrar möjlighet att välja skola och förskola. I valet 1991 backade socialdemokraterna och en koalition mellan de borgerliga partierna och miljöpartiet bildades som snabbt fattade beslut om att öka valfriheten i skolan.

Sedan dess är skolpengen en självklarhet för alla föräldrar och elever. Skolpengen är en viktig förutsättning för att kunna välja skola och förskola. Skolpengen följer nämligen elevens val av skola oavsett om eleven väljer en kommunal eller fristående skola i Solna eller en skola i någon annan kommun. Resurserna följer helt enkelt elevens val. Idag väljer drygt 25 % av Solnas elever att gå i andra skolor än de kommunala skolorna i Solna. Därutöver finns ett stort antal elever som väljer en annan kommunal skola än den som ligger närmast bostaden.

Skolpengens storlek bestäms varje år av Solna Kommunfullmäktige och av Barn- och Utbildningsnämnden i Solna. Nivån på pengen bestäms av genomsnittet av de kostnader som kommunen har för en elev i form av lärarlöner, lokalhyror, skolböcker, teaterbesök, skolmat och allt annat som en elev kan tänkas kosta.

Skolpengen motsvarar över 85 procent av Barn- och Utbildningsnämndens budget på en knapp miljard kronor. Därutöver finns kostnader för hemspråk, barn med särskilda behov och en del administrativa kostnader.

Det som hittills har saknats är ett sätt att kompensera skolorna utifrån elevernas olika förutsättningar och socio-ekonomiska bakgrund. Nu testar vi en modell som innebär att skolpengen viktas för eleverna beroende på föräldrarnas utbildningsbakgrund. Det har nämligen visat sig att det är en av de viktigaste faktorerna för att förklara skillnaderna mellan hur eleverna lyckas i skolan. Systemet kan i ett senare skede byggas ut med flera variabler om det visar sig nödvändigt och möjligt.

Föräldrarnas utbildningsbakgrund delas upp i två nivåer, nämligen andel föräldrar med eftergymnasial utbildning enligt skolverkets definition i databasen SIRIS och föräldrar med lägre utbildningsnivå. Utifrån andelen med den ena och andra utbildningsnivån sker viktningen av pengen.

Vinnarna i det nya systemet är Bagartorpsskolan, Fridhemsskolan, Skytteholmsskolan och i viss mån Tallbackaskolan, Råsundaskolan , Spanska skolan och Granbackaskolan.

Skolverket har släppt en rapport på ämnet idag.

Lars Granath

Vice ordförande (FP) i barn- och utbildningsnämnden i Solna

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s