Måste man lära sig något i skolan överhuvudtaget?

När våra kommunala skolor i Solna ska profilera sig är det tydligen bara fotboll som drar elever. Det visade inte minst debatten om avvecklingen av Fridhemskolan. God kunskapsinlärning är inget som står sig i konkurrensen om man vill locka elever. Bildning och ”gammaldags” kunskap är inget som är inne för närvarande. Det är viktigare att vara inne och cool.

Just nu förs en intensiv debatt om dator eller papper och penna som medel i skolundervisningen. Jan Björklund och jag själv gillar penna och papper, men inser naturligtvis att datorer och läsplattor är viktiga hjälpmedel för många. Ett gäng ungmoderater och en och annan skolföreträdare menar att tekniken är viktigast och vill slänga ut böcker och andra gammalmodigheter genom skolfönstren.

Den fråga som dock ingen har vågat ställa i debatten är om man behöver lära sig någonting i skolan överhuvudtaget. Zlatan har ju visat vägen. Fotboll är vägen till lycka och rikedom. Är det inte bättre att försöka komma in på en skola med fotbollsprofil istället för att hålla på och traggla med bokstäver, multiplikationstabellen och annat jobbigt?

Varför ska man överhuvudtaget kunna läsa, räkna, skriva, stava eller ens lära sig främmande språk i framtiden? Vi har ju rättstavningsprogram och miniräknare i våra datorer och om man vill översätta den doktorsavhandling som man självfallet plankat och kopierat från hemsidan på Universitetet i Cambridge till vilket språk som helst är det ju bara att använda Googles översättningsprogram. Är det inte lika bra att maskinerna tar över helt? Varför bry sig?

Svaret är enkelt för mig. Kunskap och bildning är viktigt i sig. Att inte kunna grunderna i matematik eller att inte kunna främmande språk såväl som stavning och skrivning vore att ytterligare föra in elever och medborgare i ett konstant tillstånd av hjälplöshet. Om ingen kan något mer att söka på nätet hur ska man då kunna förstå att allt på nätet inte är sant? Om man inte kan räkna hur ska då framtidens ungmoderater kunna ifrågasätta höga skattsatser eller bankernas höga räntor på de lån som man förväntas ta när det är dags att köpa bostad? Om man inget vet om historia hur ska man då kunna förstå nutiden och framtiden?

Om vi vill ha medborgare som ifrågasätter etablerade sanningar och inte blir offer för billiga lättköpta politiska poänger eller inte låter sig luras av listiga marknadsförare är det viktigt att vara kunnig, påläst och kritisk. Då kan vi inte överlämna makten till maskinerna utan att kunna och förstå vad som ligger bakom ”ettorna och nollorna”.

Datorerna är liksom penna och papper ett hjälpmedel, men medlen får inte bli själva målet. Om vi vill att pennan (och för all del datorn) ska bli mäktigare än svärdet krävs det att vi alla är självständiga tänkande individer. Därför får inte maskinerna sättas före bildning och kunskap. Det handlar om demokrati, helt enkelt! 

Lars Granath

Vice ordförande (FP) i barn- och utbildningsnämnden i Solna

Annonser

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Måste man lära sig något i skolan överhuvudtaget?

  1. Ja hur skulle man annars kunna räkna på vad en kommun som går 150 miljoner i vinst ytterligare vinner på att stänga ned Hagalunds sista grundskola? Alliansen-Hagalund 3-0

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s