Solnas killar bäst i Sverige?

I den allmänna debatten hävdas att flickorna klarar skolan så mycket bättre än killarna. Flickor är mer disciplinerade, de pluggar mer och anpassar sig lättare till skolans sätt att organisera undervisningen, sägs det. Detta skiljer sig ofta i beskrivningen av killarna där det hävdas att det ibland finns ett rent förakt för pluggande och att det är lite ”inne” att tycka illa om skolan och undervisning, om man är kille.

Och visst talar statistiken för flickorna. Flickorna har högre betyg i den nationella betygsstatistiken och klarar de nationella proven bättre än killarna. Andelen kvinnor som söker sig vidare till högre studier ökar stadigt och vissa menar att om utvecklingen fortsätter i samma takt som nu kommer det vara en begränsad andel män på Universiteten i Sverige i framtiden.

I Solna stämmer inte riktigt den allmänna bilden av killarna. Visst har flickorna högre betyg än killarna generellt sätt, men i vissa fall ligger killarna bättre till och på vissa skolor är skillnaden inte så stor. Det är helt enkelt så att betygsstatistiken visar att killarna i Solna lämnar grundskolan med högre slutbetyg än killar i jämförbara kranskommuner runt storstäderna i Sverige. På vissa av Solnas skolor är detta extra tydligt, vilket ger utslag i den samlade statistiken.

När jag talar med rektorerna kan de inte säkert säga vad detta beror på, men de gissar att det kan handla om enskilda lärares förmåga att möta killarnas förutsättningar för inlärning. En annan viktig förklaring som lyfts fram av rektorerna är att det på vissa skolor finns manliga lärare som är goda förebilder för killarna. De kanske är extra duktiga på att motivera och stimulera killarna för att de ska uppnå goda resultat i sina studier och lyckas därmed bryta den lite tuffa inställningen som finna bland killar att det inte är cool att plugga och studera.

Rektorernas iakttagelser är intressanta. Den visar nämligen att lärare som har förmåga att möta eleverna rätt lyckas i sin undervisning, i det här fallet vissa killars. Och det är ju en väldigt viktig information till nytta i debatten om hur vi ska höja lärarnas status och löner. För om det går att hitta vad det som egentligen gör en lärare bra så blir det lättare att diskutera vilka lärare som ska ha den där lönehöjningen på 10 000 kr i månaden som lärarfacket kräver.

Så visst är killarna i Solna duktigare i skolan än många av sina killkompisar i Sverige, men innan de slår sig för bröstet borde de ägna en tanke åt de lärare som varit de goda förebilderna och sett vad de behövt för att lyckas i sitt skolarbete. Men ändå: bra jobbat grabbar! Nu måste vi fundera på vad det är som gör att ni är så bra i Solna jämfört med resten av Sverige. Kanske har Solna något att lära ut här.

Lars Granath

Vice ordförande (FP) i barn- och utbildningsnämnden i Solna.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s