Ska vi verkligen lotta ut skolplatserna i Solna?

I Solna är vissa skolor mer populära än andra. Även om de flesta, långt över 80 procent av solnafamiljerna väljer den närmaste, ofta kommunala, skolan vill många i Solna gå i främst Råsundaskolan och Ekensbergskolan. Köerna är långa och många väntar länge på en plats.

Vad detta beror på utöver status och Råsundsskolans fotbollsinriktning är svårt att säga. De båda skolorna är trivsamma, men det är inte så att det har ett högre studieresultat än någon av de andra skolorna i Solna.

Hur ska då platserna till populära skolor fördelas? Hittills har Solna följt skollagens krav på närhetsprincip. Den som bor nära skolan ska i första hand ha en plats. I andra hand har syskon förtur och i sista hand har övriga rätt att välja skolan och tas in i den ordning de söker. Det tycker jag är en rimlig ståndpunkt som jag är övertygad har ett stöd hos solnaborna.

I vissa moderata kommuner vill man bortse från närhetsprincipen och låta familjen välja skola fritt oberoende av närhet till skolan. En omvänd närhetsprincip alltså. Det tror jag inte på.

Den socialdemokratiske skoltalesmannen Ibrahim Baylan har en annan uppfattning som han luftade i en artikel i Dagens Nyheter (DN) för ett tag sedan. Han menade att när eleverna ska fördelas till skolorna kan lottning vara ett sätt. Syftet skulle då vara att minska segregationen då han ansåg att kötid och rätten att välja skola leder till ett segregerat samhälle.

Som liberal och folkpartist har jag under lång tid starkt engagerat mig i rätten att välja skola. Jag tror att om familjerna hittar en skola som passar dem ökar intresset för att göra bra ifrån sig i skolan, den ökade konkurrensen gör att skolorna tvingas förbättra sig och därmed höjs kunskapsnivån i alla skolor samt att om elever kan välja skolor som inte ligger nära hemmet minskar det segregationen i kommunen. Enligt min uppfattning är detta precis vad som har skett i Solna sedan de rödgröna partierna tvingades lämna ifrån sig makten 1998 till den borgerliga Alliansen där folkpartiet ingår.

Jag är minst sagt skeptisk till ett system där elever ska lottas in i en skola som de inte vill gå i oavsett om det är alla eller bara ett fåtal elever som det handlar om, enligt det (s)-märkta förslaget. Inte heller är jag beredd att anpassa mig till det system som finns i vissa moderata kommuner där närhetsprincipen mer eller mindre avskaffats.

Att de flesta barn, särskilt de små, har korta skolvägar är bra både för miljön då skjutsandet med bil minskar och av säkerhetsskäl då det är orimligt att kräva av dessa att de tar sig till skolor som ligger långt borta bara för att tillgodose politiska principer för att, som det sägs, minska segregationen. Att bli bortlottad och tvingas ta sig ifrån i värsta fall Bergshamra till någon av skolorna i Huvudsta är inget som jag tror någon solnabo tycker verkar vettigt.

Men de som gör ett aktivt val då? Att elever där familjen har valt en annan skola än den närmaste har längre skolväg är en annan sak då har de gjort ett medvetet val och beslutat sig för att ställa upp på de uppoffringar som detta kräver för att få gå i en skola som har en inriktning som passar dem. Då är inte närheten viktigast för dem. Det respekterar jag.

Vad säger socialdemokraterna i Solna? Ska vi avveckla rätten att välja skola och lotta ut skolplatserna till eleverna istället? Kanske kommer det ett lokalt förslag som en uppföljning på den centrala politiken. Det ska bli spännande att följa den kommande debatten om skolan i Solna. Jag är redo! Närhetsprincipen och rätten att välja skola är bra. Är det bara jag och folkpartiet som tycker det? Tror inte det. Här har vi alla gånger solnaborna med oss, eller?

Lars Granath

Vice ordförande (FP) i Barn- och utbildningsnämnden i Solna

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

