Vad är kvalitet i förskolan?

Lugnet har lägrat sig över förskolorna i Solna. Semester och sol (i bäst a fall) präglar verksamheten. Det blev inga köer till förskolan i år och nu kommer en tid med lite mindre tryck. Femåringarna har precis lämnat och flyttar över till förskoleklassen på skolorna i höst och de flesta föräldrar väntar till årsskiftet med att önska sig en plats för sina barn.

Solnas utbyggnad av förskolan fortsätter och nya förskolor öppnar ständigt. Sedan 2005 då utbyggnaden satte fart ordentligt i Solna, främst i norra delen av kommunen, har 1 500 nya platser öppnats och under 2012 fortsätter utökningen. Utbyggnaden hade Solna inte klarat utan de enskilda alternativen, då de har stått för ungefär hälften av de nya platserna.

Under en lång följd av år har trycket på förskolan varit enormt i hela Sverige. Det har gjort att barngrupperna har blivit större nationellt, så också i Solna. En del hävdar att detta har gjort att kvaliteten har försämrats. Kan vi verkligen vara säkra på det? Jag tror det inte.

Enligt min och folkpartiets uppfattning måste barngruppernas storlek ställas i relation till personaltätheten, d v s antal barn per vuxen, och hur förskolorna väljer att organisera sin verksamhet utifrån det pedagogiska uppdrag de har. När barngrupperna växer ger det ett ekonomiskt underlag att anställa fler välutbildade förskolelärare eller andra pedagoger som i den dagliga verksamheten faktiskt öppnar upp möjligheten för att den dagliga verksamheten kan ske i riktigt små grupper.

Pedagogerna arbetar ofta med barnen i små grupper i pedagogiska teman och gruppernas storlek varierar därför stort över dagen beroende vad som händer på förskolorna. Storleken på barngruppen är därför inte en avgörande faktor för hur väl förskolan fullgör sitt uppdrag. Personaltätheten har däremot visat sig vara en mycket viktig faktor och det är lyckligtvis så att förskolorna i Solna har en högre personaltäthet i riket och i länet jämfört med andra kommuner. I Solna har folkpartiet tillsammans med sina kollegor i Alliansen lagt resurser på att öka antalet anställda per barn istället för att hålla nere barngrupperna, Något som har gjort att antalet barn per vuxen faktiskt minskat något de senaste åren.

Den svåraste uppgiften i framtiden utöver ändamålsenliga lokaler är dock att hitta kompetent personal till förskolorna. Under en lång tid har de kommunala förskolorna i Solna haft en hög andel högskoleutbildad personal. Hur det kommer att se ut i framtiden är en stor utmaning för oss i folkpartiet och den styrande Alliansen i Solna. Här försöker vi möta denna utmaning med bl a en ny och förstärkt rekryteringsorganisation som förhoppningvis kan locka fler förskolelärare till Solna.

Det stora problemet är nämligen att det inte utbildas tillräckligt med förskolelärare i landet och det kommer att ta tid innan den nya lärarutbildningen med högre kvalitet än tidigare som nyligen har genomförts av Alliansregeringen med utbildningsministern och folkpartiledaren Jan Björklund i spetsen får fullt genomslag. Den tidigare socialdemokratiska regeringen avskaffade den särskilda förskolelärarutbildningen vilket gjorde att bristen på utbildade pedagoger plötsligt blev akut och det är sviterna av detta ödesdigra beslut som vi nu lider av i landets kommuner.

Lars Granath

Vice ordförande (FP) i Barn- och utbildningsnämnden (BUN) i Solna.

 

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s