Nya karriärvägar för skickliga lärare

Nu satsar regeringen stora summor på lärarna för att kunna förverkliga folkpartiets och alliansens skolpolitik. Att rekrytera nya duktiga lärare är viktigt för att för att förbättra resultaten i den svenska skolan. Solna och Sverige måste ha bra lärare med hög status.

Nyligen har man gjort om lärarutbildningen i bl a Stockholm där man flyttade in den tidigare lärarhögskolan under Stockholms Universitet för att få en högre kvalitet och för att stärka ämnesutbildningen.

Inrättandet av en lärarlegitimation var nästa steg för att höja kvaliteten. Även om det visade sig att bedömningen var svårare än vad Skolverket hade räknat med är det ett arbete som kommer att genomföras.

Det är dock åtgärder som kommer att få effekter på sikt. Dessaa måste därför kompletteras med andra reformer som kan inledas redan nästa år.

I den nyligen presenterade budgetpropositionen kunde folkpartiledaren och utbildningsministern Jan Björklund presentera ett förslag som innebär att två nya karriärsteg för lärare införs – de benämns lektor och förstelärare.

Statens avser att anslå nästan en miljard kronor om året i statsbidrag till kommuner och friskolor som inrättar dessa tjänster. Utbildningsdepartementets bedömning är att uppemot 10 000 lärare på så vis ska kunna göra karriär inom sitt yrke, d v s var tionde lärare som har en pedagogisk högskoleexamen i Sverige.

De två nya karriärstegen för lärare som införs är:

Lektorer är personer med lägst licentiatexamen i ett ämne eller i ämnesdidaktik. Det är tänkt att lektorer utöver att undervisa ska kunna sprida ämneskunskaper till andra lärare eller bedriva forskning som utvecklar pedagogiken på skolan.

Förstelärare är yrkeskickliga lärare som i allt väsentligt ska kunna fortsätta att vara undervisande lärare, men som också ska kunna coacha sina kollegor, vara examensansvariga, huvudlärare i ett ämne eller ansvara för lärarstuderande.

De första lektorerna och förstelärarna ska kunna anställas till hösten 2013 och reformen ska vara fullt utbyggd 2016.

I Solna är det i första hand Solna Gymnasium som kan komma att bli aktuell för reformen, men självfallet kan det finnas lärare på något av högstadierna i Solna som kan komma ifråga. Idag finns det ämnesansvariga och olika sorters huvudlärare ute på skolorna som skulle kunna passa för att få en tjänst som i första hand förstelärare men kanske i några fall också som lektorer.

Folkpartiet i Solna uppmärksammade redan i sitt program inför  valrörelsen 2010 behovet av att utöka lärarnas karriärvägar. Så här skrev vi i programmet: ”Vi vill att fem lektorstjänster med forskningsanknytning för disputerade lärare införs vid Solna gymnasium.”

Solna Gymnasium, som numera är ett populärt och framgångsrikt gymnasium med många elever, har idag ett väl utvecklat samarbete med Stockholms Universitet och Karolinska Institutet i Solna. Det samarbetet ska fördjupas och det är i det sammanhanget som folkpartiets krav om lärartjänster med forskningsanknytning ska kunna förverkligas.

Därutöver skulle goda lärarinsatser i Solna behövas lyftas fram och belönas för att visa upp de duktiga lärare som finns i Solna. Folkpartiet har därför fört fram frågan om att ett pedagogiskt pris bör inrättas i Solna där ska goda pedagogiska insatser på skolorna uppmärksammas.

Lars Granath

Vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Solna (FP)

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s