Friends Arena invigd

Som boende ”mitt i smeten” i Vasalund mellan Solna station och T-banan i Solna Centrum var det många i vårt kvarter som varit oroliga för hur det skulle bli med allt folk till och från Arenan vid stora evenemang. Under alla Råsunda-år har vi haft en jämn ström av publik som kommit från pendeln och gått genom Vasalund. Ibland har de hörts och inte sällan skräpat ner.

Vid första invigningen den 27 oktober vandrade många solnabor lugnt och fint ner mot Arenan och stötte ihop med alla tillresta utanför Arenan. Jag var på invigningen och förundrades över hur lugnt allt gick till. Men det var ju en speciell publik, så vi var spända över hur det skulle bli den 14 november då Arenan skulle fyllas med fotbollspublik.

Klockan18 30 kom jag med bil på Solnavägen, som nästan var tom på bilar. Frösundaleden var naturligtvis igenkorkad, men det är den varje kväll. Vid Dalvägskorsningen stod polis och dirigerade trafiken så bara efter 10 minuter kunde jag svänga in på Råsundavägen och var snabbt hemma. Mängder av folk kom från pendeln och gick nerför Dalvägen.

Tyvärr hade vi inga biljetter till matchen men vi gick ut en stund innan den skulle starta för att se på allt folk. Dalvägen var full med folk som raskt gick mot Arenan. Från T-banan i Solna Centrum leds folk upp på St Ansgarsväg och Östervägen för att gå till Arenan, vilket är strålande och vad vi kunde se väljer alla den vägen. Utefter den vägen är det få boende och därför få som blir störda.

Något P-kaos i Vasalund fanns inte. Alla platser var naturligtvis fyllda men det mesta såg lagligt ut.

Efter denna upplevelse känns det bra att möte sina grannar och bara kunna prata positivt om Friends Arena. För oss som i många år promenerat från Vasalund till Råstasjön och sett det sunkiga industriområdet, som verkligen varit Solnas baksida, är det stort att få uppleva det som nu händer i Arenastaden.

Grattis Solna!

Anne Utter

Ledamot av Kommunfullmäktige

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Friends Arena invigd

  1. Bo Grahn

    Det märkliga är att man döpt arenan till ”Friends”, efter en organisation som enligt socialstyrelsen inte kan uppvisa några vetenskapligt belagda resultat för sin verksamhet. Jag är verkligen emot mobbning men vill också veta att de insatser som sätts in fungerar. Jag uppfattar FP som ett parti som står vetenskapligt arbete nära. Nu känns det ihåligt när ni i Solna inte har funderat tillräckligt långt.

  2. Bo Grahn

    Jag tycker det är tråkigt att denna blogg censurerar kommentarer.

  3. Bo Grahn: Det är nog riktigt att Folkpartiet ”står vetenskapligt arbete nära” som du uttrycker det. Roligt också att du uppfattat den skillnaden.

    Solna stad är minoritetsägare i det bolag som driver arenan. Till vem man säljer rättigheterna till namnet kan möjligen ha varit en styrelsefråga i bolaget. Eventuellt har det också varit uppe i kommunstyrelsen, men troligen då som en informationsfråga och inte för beslut och godkännande. Gissar jag (som inte själv sitter i KS).

    När det gäller namnet på vår nya nationalarena så har det alltså inte varit ett politiskt beslut. Kommunfullmäktige, där jag sitter för (fp), har inte tillfrågats huruvida samarbetspartnern Friends eller namnet Friends Arena är ”acceptabelt” eller ej. Det tycker jag att vi ska vara glada för. Att politiker skulle vara inne och pilla i sådana detaljer skulle ju vara helt fel tycker jag. Det förtroendet måste vi kunna visa den styrelse och VD som sköter bolaget.

    När det sedan gäller den bristande (om den nu är det) vetenskapliga grunden för Friends verksamhet, så blir jag nyfiken. Har du uppfattat någon som tyder på att deras metoder skulle vara tveksamma eller kontraproduktiva? I så fall här jag gärna på det. När jag googlar på ”socialstyrelsen friends” så hittar jag inget om något uttalande från SoS som har med Friends att göra. Du får gärna hänvisa mig rätt.

    Slutligen – vi censurerar inte vår blogg. Det är nog bara så att dina kommentarer blivit ”hängande i luften” eftersom de personer som skriver blogginlägg också måste återvända regelbundet för att kontrollera om det kommit kommentarer. Anne (som skrev inlägget) och vi andra ber om ursäkt för det. Censur är inte vad liberaler sysslar med…

Kommentera

