Är Solna färdigbyggt?

Är Solna färdigbyggt? Då och då hörs den åsikten, nu senast på en av våra insändarsidor. Det har också funnits perioder när bostadsbyggandet i Solna gick på sparlåga och befolkningsantalet sjönk.

Men i dag, däremot, är suget på att få bo i Solna större än någonsin. Det är i grunden mycket positivt. Med fler invånare blir Solna en mer spännande stad med ett mer växlande utbud av kultur, butiker och lokala aktiviteter.

Att låta staden växa kan också skapa en vackrare stadsbild. Ända sedan rekordåren och miljonprogrammet för 40–50 år sedan har Solna lidit av att vara en väldigt splittrad stad där stadsdelarna skilts åt av tunga motorleder. Var och en som står i korsningen Frösundaleden–Solnavägen förstår vad jag tänker på. Norra stationsområdet har varit ett sår i landskapet som skilt Solna från Stockholm på ett onaturligt sätt.

Nu förtätas staden och stadsdelarna byggs samman. Det skapar en mer levande och ofta också vackrare miljö. Solna är långt ifrån färdigbyggt – tvärtom. Det är bra att Solna växer!

Men det finns två viktiga förbehåll. För det första: trafiken måste fungera, och kollektivtrafiken byggas ut rejält. Snart är det premiär för tvärspårvägen till Solna, och inom några år kan pendeltågstrafiken öka kraftigt då Citybanan öppnar. Men det räcker inte. Trafikeländet i Huvudsta, vid Frösundaleden och på Bergshamraleden kräver ytterligare åtgärder. Huvudstaleden i lång tunnel behövs mer än någonsin, liksom en förlängning av tvärbanan upp till Bergshamra för anknytning till Roslagsbanan och röda linjen.

För det andra: Solnas grönområden ska värnas. Vi ska ta tillvara på vår unika fördel – att det är nära till både city och till grönskan. Det finns gott om områden att bygga på utan att naturvärden hotas.

Just nu pågår en het diskussion om hur Arenastaden ska kunna fortsätta växa åt nordväst, mellan Råstasjön och Hagalunds bangård. Som Anders Ekegren, Peter Edholm och andra skrivit på sina bloggar finns det en hel del saker där vi folkpartister ser stora frågetecken. På en del ställen skulle ny bebyggelse bli ett plus. Det finns andra platser, särskilt närmare sjön, där det är mer bekymmersamt. Hur bebyggelsen utformas avgör också upplevelsen.

Att bygga i närheten av ett viktigt naturområde kräver alltid extra eftertanke. Ju fler som hör av sig med åsikter under samrådstiden, desto bättre underlag för ett balanserat beslut. Läs gärna mer på Anders och Peters bloggar för att veta hur vi i Folkpartiet resonerar.

Martin Andreasson

Ledamot i kommunfullmäktige (FP)

Annonser

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Är Solna färdigbyggt?

  1. Pingback: En titt på den nordvästra delen av den planerade bebyggelsen vid Råstasjön | Frösundaliberalen

  2. Tobias

    Förstår inte vilka Solnas grönområden är. Det är väl i princip råstasjön. Är det att värna grönområden att bygga där då?

    • Tobias: Det är just därför som det är extra känsligt att bygga i närheten av Råstasjön. De idéer som nu är ute för samråd gäller ett område som till stora delar är obebygg men där det också finns mark som redan används för industriändamål, upplag eller andra verksamheter. I sydost finns en gammal deponi för hushållsavfall, och i nordväst finns mark där det förut legat en bensinmack. Det finns alltså möjlighet att bygga på ett sätt som inte hotar naturvärden, men det gäller att göra det varsamt. Det är därför både jag och mina kolleger i Folkpartiet ser stora tveksamheter med en del av förslagen i samrådet, och ju fler som deltar i den diskussionen desto bättre.

      Ta gärna en promenad längs Huvudsta strand eller i nationalstadsparken eller Igelbäckens naturreservat för några andra viktiga grönområden i Solna. Skytteholmsparken, Huvudstafältet och mycket annat inte att förglömma. Det är blandningen av storstad och grönska som är Solnas särart.

  3. Pingback: Lärorikt möte med nätverket ”Rädda Råstasjön” | Frösundaliberalen

  4. Pingback: Detaljplaneförslaget för området norr om Råstasjön behöver på flera punkter omarbetas |

  5. Solnabo

    Bra och balanserad inställning. Om man ser var människor faktiskt vill bo – dvs där trycket och priserna är som högst/störst – så är det i täta stenstadsmiljöer som Östermalm, inte i glesa förorter.

  6. Pingback: Det brådskar med tunnelbanan «

  7. Pingback: Inrätta ett sammanhängande naturreservat vid Råstasjön och Lötsjön! | Frösundaliberalen

  8. Pingback: Som ”stolt hycklare” är jag glad över den guidade fågelvandringen vid Råstasjön | Frösundaliberalen

  9. Pingback: Skriv ett mejl – rädda Råstasjön! | Calandrellas blogg

  10. Pingback: WOW – 250 demonstrerade för Råstasjön! | Calandrellas blogg

  11. Pingback: I fråga om Råstasjön – Alliansens övriga partier har tagit intryck av (FP) | Frösundaliberalen

  12. Pingback: Välbesökt samrådsmöte om planerna kring Råstasjön! | Christoffers Jönsson

  13. Pingback: Som ”stolt hycklare” är jag glad över den guidade fågelvandringen vid Råstasjön | Frösundaliberalen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s