Råstasjön i mitt hjärta

Går runt Råstasjön gör jag en till två gånger i veckan året runt. Promenaden tar en timme och ger både motion och upplevelse. Sjön och naturen runt varierar med årstiden och vädret och skänker alltid glädje och frid.

Bäst är promenaden en tidig vårmorgon. Då möts jag av måskolonin med skrik och skrän som för mig är det verkliga ljudet av vår. På sjöns södra strand möts jag av vårens första bofink. Marken är gul av vårlök och svalört och blå skilla. Att finna en kungsängslilja är inte svårt. Sedan strandkanten rensats från sly är utsikten ut över sjön här den bästa. Sothöna, vigg och gräsänder finns i mängd men även en del storskrak och dopping söker mat ute på vattnet. Den lilla rörhönan söker ivrigt efter mat i strandkanten. Svanfamiljen fick sex ungar förra året och jag hoppas det går lika bra för dem i år. De flesta hägrar, som kommunen matar under vintern, har nu lämnat sjön, men några par stannar för att häcka och syns i vasskanten.

Vid västra stranden, där jag är glad att gångvägen har flyttats en bit från stranden så att man kan gå torrskodd, stannar jag och beskådar Solnas nya skyline på andra sidan sjön. Friends Arena är pampig men den ligger som tur är några hundra meter från stranden och den nedre delen döljs av buskar och träd. Att det gamla nedgångna industriområdet har förvandlats till ett spännande utvecklingsområde är positivt. Där fanns inga naturvärden som blivit förstörda.

Så kommer jag till sjöns norra, vilda sida. Här finns vide- och alsnåren kvar i den vattensjuka marken. En idealisk miljö för många växter såsom älggräs, nässlor och vallört som utgör boplats för en mängd fjärilar och andra insekter som i sin tur utgör förutsättning för det rika fågellivet. Den första näktergalen brukar sjunga här, men jag tycker trastar, rödhake, rörsångare och andra småfåglar har en vackrare och mer varierad sång och njuter av den. Efter en liten backe öppnar sig skogen och på marken lyser det blått från mängder av blåsippor, en blomma som är fridlyst i Stockholms län. Lite senare på våren ersätts den av vitsippor i mängd. Platsen där vattenrallen håller till är nu tömd på fågelskådare då det är vintertid som rallen syns här. Jag stannar vid den lilla bron över ån och ser lätt sjöbotten tack vare den goda vattenkvaliteten.

Strandängen på sjöns östra sida är ett omtyckt matställe för kanadagäss. Eftersom de förökar sig alltför snabbt och smutsar ner måste antalet hållas nere genom prickning av äggen.

På min morgonpromenad möter jag andra vandrare med eller utan hund och blir omsprungen av joggare. Går jag senare på dagen får jag dessutom sällskap av många föräldrar med barnvagn och ser även skolklasser som får lära sig om naturen. På kvällarna är hela fotbollslag ute på träning. När man promenerar en vacker helgdag känns det nästan trångt på vägen. Bänkarna runt sjön är välbesatta och särskilt sommartid är gräsytorna fyllda av solnabor på picknick.

När isen ligger på sjön används den flitigt av skridskoåkare i alla åldrar och om det har snöat även av skidåkare. Kommunen plogar upp en bra skridskobana och anlägger skidspår.

Under min vandring tillbaka genom Råsunda tänker jag på vad Råstasjön betytt för generationer av solnabor. Jag hoppas innerligt att de byggplaner som nu diskuteras på sjöns norra sida genomförs med största hänsyn till naturvärden och att strandskyddet bibehålles så även kommande genrationer får möjlighet att njuta av den stadsnära naturen.

Anne Utter

Folkpartiet Solna

Ledamot av Kommunfullmäktige

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Råstasjön i mitt hjärta

  1. Pingback: Detaljplaneförslaget för området norr om Råstasjön behöver på flera punkter omarbetas |

  2. Pingback: I fråga om Råstasjön – Alliansens övriga partier har tagit intryck av (FP) | Frösundaliberalen

  3. Pingback: Välbesökt samrådsmöte om planerna kring Råstasjön! | Christoffers Jönsson

Kommentera

