Mindre byråkrati för lärarna

Kritiken har gett resultat. Regeringen har ändrat sig och kommer att lätta på lärarnas administrativa börda. Kraven på dokumentation som skrevs in i den skollag som riksdagen antog nyligen och som ställer väsentligt högre krav än tidigare för att klara en tydlig uppföljning har blivit för långtgående, hävdar utbildningsministern och folkpartiledaren Jan Björklund.

Den individuella utvecklingsplanen (IUP) och skriftliga omdömen om elevernas kunskapsutveckling ska i årskurs 1-5 inte behöva ges varje termin. Istället blir det krav på minst en gång per läsår. I årskurserna 6-9 får eleverna numera betyg, alltså tydliga besked varje termin om hur det går i de olika ämnena. Därför slopas kravet på IUP och skriftliga omdömen helt och hållet där.

Därutöver pågår ett arbete där en särskild utredare ska se över om det finns ytterligare förändringar som kan göras för att minska lärarnas administrativa börda.

I Solna skolor välkomnar vi förändringarna. Det tillsammans med det lokala arbete som nu sker för att minska byråkratin i förskolan och skolan kommer att förbättra lärarnas situation betydligt.

Just nu pågår ett gediget arbete med att se till att alla lärare har tillgång till en egen dator och en god arbetsplats. En digital lärplattform håller på att upphandlas som ska ge lärarna ett elektroniskt verktyg för dokumentation, arkivering och inte minst kommunikation med elever och föräldrar.

Arbetet med att införa en gemensam timplan för alla skolor i Solna och ett väl utrustat standardklassrum för alla elever pågår och kommer att ytterligare förenkla och förbättra arbetssituationen för lärare och rektorer.

Lärarna har ägnat alltför mycket tid åt byråkrati, istället för att ge eleverna stöd och stimulans. Vi ska ha en kunskapsskola där lärarna kan fokusera på undervisning – inte duka under p g a en alltför stor administrativ börda. Bra att regeringen lyssnar på vår kritik och ändrar sig.

Lars Granath

Vice ordförande (FP) i barn- och utbildningsnämnden i Solna

Annonser

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Mindre byråkrati för lärarna

  1. Lars Holmström

    Efter att ha vikarierat i skolan, vill jag nog påstå att kravet på dokumentation är minst lika stort inom det privata näringslivet.

    Med en stor skillnad; struktur- och humankapital finns lagrat och tillgängligt inom privata näringslivet.

    Ser därför med glädje på den kommande digital lärplattformen, och hoppas att nästa fas även inkluderar samarbetsmöjligheter för lärarna!

    Så mycket kunskap som lärarna gemensamt besitter borde vara tillgängligt för samtliga medborgare, i vart fall för lärarkåren i Solna Stad 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s