Hur länge vandrar en invandrare egentligen?

För någon månad sedan kunde vi pricka av ytterligare en viktig punkt på Folkpartiets lista över politik vi vill genomföra. Vi beslutade då tillsammans med övriga partier inom Alliansen samt Miljöpartiet om att ändra formuleringen i utlänningslagen från ”synnerligen ömmande omständigheter” till ”särskilt ömmande omständigheter” när det gäller barn.
Detta är en stor framgång och kommer att leda till att fler barn i behov av internationellt skydd får stanna i Sverige. Det juridiska begreppet ”synnerligen” har varit allt för snävt.

Dessa, framtidens svenskar, kommer att betraktas som invandrare. Jag har många gånger funderat på benämningen ”invandrare”. Ta mig t ex, jag kom hit med mina föräldrar då jag var ca 4 veckor gammal. Jag har bott i Sverige sedan dess, det här är mitt hemland. Men istället för att känna mig som första generationens svensk, så är jag fortfarande invandrare. Inte nog med det, mina barn är andra generationens invandrare trots att de är födda här och har en pappa som också är född här. Men eftersom jag råkade födas i ett annat land och är av annat ursprung så är de också invandrare.

Hur länge ska vi hålla på och vandra? Och vart är det meningen att vi ska vandra? Jag trivs här och nu, jag är svensk, Sverige är mitt hemland, likaså mina barns. Varför får inte jag vara med i den gemenskapenen? Det är egentligen ingen som diskriminerar mig, oftast om det kommer till diskussion om invandrare och integration så säger de som är kritiska till invandringen att det förstås inte gäller mig. Nähä, men trots det så kallas jag invandrare, jag är med i all den statistik som presenteras om oss och så är även mina barn.

Men nu har jag tröttnat! Mina föräldrar slog ner sina bopålar i detta land, skapade sig en ny tillvaro här för 57 år sedan. De är kvar här, jag är kvar här och mina fyra syskon är födda här. Jag frågar inte om lov, utan jag bara meddelar att hädanefter kommer jag att prata om mig som första generationen svensk och mina barn är andra generationen svenskar! Jag har slutat vandra!

På samma sätt hoppas jag att vi ska kunna välkomna alla som söker skydd eller ny framtid i vårt land, tillsammans sätter vi bilden av det nya Sverige, tillsammans berikar vi Sverige, tillsammans ser vi till att Sverige även i fortsättningen blir ett tryggt och säkert alternativ för de som flyr krig, förföljelser och konflikter.

Marianne Damström Gereben
Ordförande Folkpartiet Solna

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Hur länge vandrar en invandrare egentligen?

  1. Tobias

    Det gör du rätt i! Bra skrivet.

Kommentera

