Mer tid för undervisning

I vintras skrev jag att regeringen aviserade att de avsåg att återkomma med ett förslag om hur lärarnas administrativa börda ska minska. De krav på dokumentation som har ställts i den nya skollagen, för att klara en tydlig uppföljning, har visar sig bli alldeles för långtgående, menade utbildningsministern och folkpartiledaren Jan Björklund.

Nu har några av de aviserade förslagen kommit. I veckan presenterade utbildningsminister Jan Björklund och utredare Thomas Persson förslag till förändringar i regleringar om stöd, särskilt stöd och åtgärdsprogram som ska presenteras i en kommande Departementssamling (Ds) om lärares administrativa arbete.

Kravet på att utarbeta åtgärdsprogram för samtliga elever som är i behov av särskilt stöd tas bort. Det innebär att eleverna ska ha samma rätt till stöd som tidigare och att de får det stöd de behöver för att klara målen, men att inte en massa tid läggs ned på att i onödan formulera olika dokument. Möjligheterna att överklaga vilka insatser en elev får, eller inte får, ska vara desamma. Därför ska åtgärdsprogram, som beskriver det särskilda stödet, endast behöva tas fram när föräldrarna så begär det.

Vi folkpartistiska skolpolitiker i Solna välkomnar förändringen. Det är bra att regeringen har lyssnat på vår kritik. Lärarnas administrativa börda har blivit alldeles för stor. Dessa lättnader som nu föreslås, tillsammans med det lokala arbete som sker för att minska byråkratin i förskolan och skolan, kommer att förbättra situationen betydligt för lärarna.

I Solna har en ny strategi antagits som innebär att lärare ska ha tillgång till en egen dator och en egen arbetsplats. En digital lärplattform har upphandlats, som ska ge lärarna ett elektroniskt verktyg för dokumentation, arkivering och inte minst kommunikation med elever och föräldrar. Arbetet med att införa en gemensam timplan för alla skolor i Solna och ett väl utrustat standardklassrum för alla elever pågår och kommer att ytterligare förenkla och förbättra arbetssituationen för lärare och rektorer.

Lärare ska undervisa – inte administrera. Därför är det bra att regeringen har lyssnat på vår kritik och nu successivt presenterar förslag som förbättrar situationen i skolan.

Lars Granath

Vice ordförande (FP) i barn- och utbildningsnämnden i Solna

 

Annonser

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Mer tid för undervisning

  1. Tobias

    Har samtliga lärare i Solna en egen dator?

  2. Lars Granath

    Alla lärare har dessvärre inte en egen arbetsplats med en egen dator ännu. Det är denna brist som den ovan nämnda beslutade strategin avser att avhjälpa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s