Särbegåvade elever måste ges utmaningar i skolan

I den nya läroplanen och i skollagen framgår det numera tydligt att alla elever ska mötas utifrån de egna förutsättningarna. Undervisningen ska individualiseras och varje elev ska ha en egen utvecklingsplan (IUP) som ska tas fram i samverkan mellan eleven, skolan och föräldrarna.

Det innebär att skolan ska göra allt för att uppmuntra eleverna att nå sina mål. Hittills har det ofta inneburit att skolorna har satsat det mesta av sin kraft på att lyfta de elever som har svårast att uppnå sina mål så att de får fullständiga betyg och blir behöriga till gymnasiet.  Det är ett arbete som har gett resultat. I Solna har måluppfyllelsen ökat rejält de senaste tio år och medelbetygen ligger numera en bra bit över snittet i Sverige.

Men för de för de elever som inte behöver hjälp med att uppnå de lägsta målen har skolan i flera fall inte lyckats stimulera dem och ge dem rejäla utmaningar. Det handlar om de särbegåvade barnen som i vissa fall kan vara högpresterande och väl anpassade till skolan, men som i flera fall har svårt att anpassa sig till skolans struktur och kan uppleva skolan som tråkig och oinspirerande.

Att inte ge dessa barn tillräckliga utmaningar är tydligt brott mot skollagen och ett svek mot dessa elever. Dessutom är det ett slöseri med talanger och begåvningar där Sverige kan gå miste om duktiga kommande uppfinnare och utvecklare som kan bidra till en god ekonomisk utveckling.

I Solna anser jag och företrädarna för folkpartiet och de övriga partierna i den styrande borgerliga Alliansen i Barn- och utbildningsnämnden att de särbegåvade barnen måste uppmärksammas mer  och har krävt att skolorna ska redovisa vad de gör för att ge dessa barn en meningsfull och utmanande skolgång.

Nu har skolorna presenterat sin kartläggning och där framgår det att man i Solna gör vissa insatser. Individuellt anpassade alternativa läromedel tillsammans med extra individuella skoluppgifter och anpassade läxor där eleverna kan läsa högre kurser än sina klasskamrater är några exempel. De kan också vara mentorer åt andra elever, planera undervisningen tillsammans med lärarna och ges extra handledning av lärarna inom något särskilt ämnesområde som de är intresserade av.

Nästa steg är att utifrån denna kartläggning diskutera hur arbetet för de särbegåvade eleverna ska kunna utvecklas och systematiseras. Målet är anta en strategi för hur skolorna i Solna ska arbeta med dessa elever.

Folkpartiets engagemang för de särbegåvade eleverna ledde till att partiet nyligen organiserade ett lunchseminarium för att uppmärksamma bristerna i undervisningen för dessa barn. TV-sändningen från detta seminarium hittar du här.

Lars Granath

1:e vice ordförande (FP) i Barn- och utbildningsnämnden i Solna

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s