Medborgarna är i första rummet inte kunder utan medborgare

Det ska bli enklare att komma i kontakt med Solna stad. Därför beslutade kommunstyrelsen den 14 oktober att skapa en gemensam kundtjänst för hela staden. I samband med beslutet la Folkpartiet följande särskilda yttrande:

Syftet med att införa en kundtjänst är att öka tillgängligheten och förbättra bemötandet genom att skapa en väg in till alla stadens tjänster, som ger snabb service, kortar kontaktvägar, samt frigör arbetstid och avlastar förvaltningar genom att frågor besvaras omhändertas i kundtjänsten. Därutöver innebär en kundtjänst en möjlighet att skapa överblick över vilka frågor som kommer in till staden för att underlätta verksamhetsutveckling och strategisk kommunikation.

Inför det fortsatta arbetet anser vi att det är viktigt att beakta följande:

  • I förslaget används ordet kundtjänst. Det är allmänt hållet. Vi anser att man under det fortsatta arbetet bör överväga även andra namn som medborgarservice och företagarservice. Medborgarna är i första rummet inte kunder utan medborgare. Det är dock fullt möjligt med samma organisation och samma väg in som gemensamt telefonnummer och e-postadress.
  • Personalen måste ha en hög kunskapsnivå och en allsidig sammansättning för att kundtjänsten skall kunna ge bra service. Det är troligtvis en av framgångsfaktorerna bakom miljö- och hälsoskyddsförvaltningens kundtjänst. Om Solnabon eller företagaren inte får bra svar kan en kundtjänst utvecklas till ännu en växel.
  • I tjänsteskrivelsen står det att frågan om var och hur direktnummer exponeras ska avgöras under förberedelseprojektet samt att direktnummer ska användas sparsamt.. Vår bedömning är att det ur ett serviceperspektiv är viktigt att nå den som handlägger en viss typ av ärenden, det kan vara bygglov, miljötillsyn, serveringstillstånd e t c utan att behöva gå omvägen via en kundtjänst. Det ska även fortsättningsvis vara möjligt att kunna finna kontaktinformation till stadens tjänstemän på stadens hemsida.
  • Projektet skall införas först 15 januari 2015. Det bör övervägas om det kan genomföras tidigare. Om detta inte är möjligt bör staden jobba aktivt med att under nuvarande organisation se över vilka förbättringar som kan göras för att öka tillgängligheten under tiden innan kundtjänsten är i fullt och fungerande bruk.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s