Meröppet och utökade öppettider med personal på Bergshamra bibliotek

För ungefär 2,5 år sedan väckte den dåvarande bibliotekschefen i Solna idén om att införa så kallat Meröppet på vår biblioteksfilial i Bergshamra. För mig var det här något nytt, men i den förändring och utveckling som präglar ett modernt samhälle där människors vanor och behov ständigt förändras, så lät det väldigt intressant. Jag fick veta att man infört detta på flera orter i Danmark. Man hade där utgått från brukarnas behov och erbjöd besök även då lokalen var obemannad. Det kändes självklart att även vi i Solna skulle kunna införa detta och jag är väldigt glad att vi från och med idag, den 19 oktober 2013, kan erbjuda de som bor i Bergshamra denna utökade service!

Som liberal och Folkpartist är det viktigt för mig att säkerställa att Solnas invånare har god tillgång till bibliotek! Folkbiblioteken är en viktig kulturinstitution, en garant för demokrati och folkbildning, och samtidigt en viktig mötesplats. Därför är jag lika glad och entusiastisk som bergshamraborna blev idag, då jag berättade att Kommunstyrelsen på initiativ av Folkpartiet, som ett första steg i en utvecklingsstrategi för stadsdelen Bergshamra, beslutat att i 2014 års budget avsätta medel för utöka den bemannade öppettiden till 6 dagar i veckan!

Under jubelrop och spontana applåder avslutade jag dagens invigning med en önskan om att alla bergshamrabor även i fortsättningen får stor glädje av sitt bibliotek, både på bemannade och obemannade tider!

Marianne Damström Gereben
Ordförande Kultur & Fritidsnämnden i Solna

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Meröppet och utökade öppettider med personal på Bergshamra bibliotek

  1. Pingback: Återigen öppet sex dagar i veckan på Bergshamra bibliotek – Bergshamrastrategin levererar. |

Kommentera

